Pagina's

maandag 18 september 2017

7-9 t.m. 23-9-2017: Ultra Corsica, dag 12 t.m. 17

De laatste zes dagen. Het klinkt zo weinig maar in deze zes dagen krijgen we nog 389,5 km voor de kiezen, met 7001 meters omhoog en 7052 meters weer naar beneden. Met in de laatste twee dagen nog twee lange etappes.

18-9-2017:  Arbellara - Pianottoli Caldarello, 57,9 km, +943/-966 hm (route)
Als:
Philippe vanmorgen niet met de auto in een greppel vast was komen te zitten,
als hij zich aan het roadbook had gehouden,
als hij niet de route had veranderd zonder de lopers in te lichten,
als er ook in de dorpen markeringen waren geweest,

Dan:
hadden we niet een half uur in de kou zitten wachten omdat de start was vertaagd,
zouden we geen 4,5 km om hebben gelopen,
zou ik niet nog eens extra een heuvel op en af hebben gelopen,
zou ik niet minstens 20 minuten hebben verprutst met zoeken naar de route,
zou ik slechts een uur in een miezerregen hebben gelopen en niet ook nog eens een uur in een hoosbui,
zou het best een leuke dag zijn geweest.

Maar helaas horen deze dagen er ook bij. Nu kwam ik na 62,2 km in 7.42.44 binnen als een verzopen katje, stijf van de kou. Ik lig nu in de tent met mijn natte kleding om me heen, geen sprake van dat die morgen droog zijn. Ik kan wel een aai over mijn bol gebruiken.....

19-9-2017: Pianottoli Caldarello - Zonza, 59,7 km, +1541/-803 hm (route)
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de virtuele aaien over mijn bol, de knuffels, de warme dranken en spijzen, de kranten in mijn soppende schoenen en de aanmoedigingen die ik naar aanleiding van mijn verslag van gisteren heb mogen ontvangen. Dat had ik echt even nodig.

En het heeft ook goed geholpen want vandaag ging het een stuk beter. Hoewel ik bijna een DS (Did Sleep) had gehad want ik sliep zo vast dat ik de wekker niet gehoord had. Maar gelukkig stond ik op tijd aan de start van deze zware etappe. We moesten weer flink klimmen, er waren veel meer klimmeters dan daalmeters dus ik zag best wel tegen deze etappe op. Maar het ging verassend goed. Een beetje doorlopen was ook wel prettig want de temperatuur is flink onderuit gegaan en bovenop de berg waaide het ook weer hard.

Twee km voor de finish haalt Henrik me weer bij en samen lopen we door het chaotische dorp Zonza naar de finish. Mijn tijd is 7.37.41. Ik voel me weer een stuk beter dan gisteren.

20-9-2017: Zonza - Ghisonaccia, 63,8 km, +733/-1488 hm (route)
De 800 km grens is gepasseerd! Nog slechts drie dagen te gaan en daar ben ik wel blij om. De vermoeidheid begint me parten te spelen en ik voel nu dat ik nog maar weinig reserves meer heb. Het was afgelopen nacht ook nog eens ontzettend koud op ons overnachtingsadres. De camping lag op 800 meter hoogte en het waaide weer eens flink. Ook heeft het geregend maar toen was gelukkig iedereen binnen.

Bij het ontbijt zit iedereen te bibberen van de kou en ook de start is berekoud. Ik heb mijn armwarmers aan, een warme jas, capuchon op en krijg van Oksana een paar handschoenen te leen omdat ik nog steeds sta te bibberen. Pas na 20 km ben ik op temperatuur!

De route van vandaag begon met een flinke klim en ik had gewoon te weinig energie om op z'n minst iets van een dribbeltje te proberen. Eerst ging Jean Paul me voorbij en daarna de geblesseerde Marcello. En die laatste loopt ook nog eens met stokken! Gelukkig is het uitzicht zeer de moeite waard dus heel erg is het allemaal niet. Na 10 km mogen we dalen en dat lukt me wel. Dan nog een klim die ik maar weer wandel, een lange steile afdaling en de laatste 30 km zijn redelijk vlak. En dat kan ik dan weer wel! Op VP 5 vertelt Philippe dat het parcours iets gewijzigd is omdat de weg slecht begaanbaar is. We moeten nu langs een drukke weg, er is wel een trottoir maar het is steeds stoepje op, stoepje af. Het voordeel van de wijziging is wel dat we 2,5km minder hoeven te lopen. En dat vind ik helemaal niet erg!

Na 7.26.34 (61,2 km) ben ik bij de finish op een mooie warme camping, met heerlijke douches, wc met bril en ook nog eens toiletpapier. Wat een luxe!

21-9-2017: Ghisonaccia - Venaco, 53,2 km, +1005/-660 hm (route)
Een dag vol meevallers. Ten eerste voelde ik me vandaag eindelijk weer eens fit, gezien de omstandigheden dan hè? Ten tweede was het heerlijk loopweer. En ten derde bleek er bij het creëren van de route een fout in de GPS file te zijn geslopen en was de route geen 53 maar 'slechts' 49,9 km. Mijn Garmin gaf bij de finish 48,5 km aan. En de camping is geweldig! Een veld met een schitterend uitzicht, wc papier en warme douches met een draaiknop dus ik hoefde niet om de paar tellen op een knop te drukken om het water te laten stromen. Simpele dingen waar ik blij van wordt.

De klim van vandaag was een lange, 26 km, maar niet al te steil dus kwam ik hem best redelijk op. Dalen deden we vandaag niet zoveel dus er was toch nog een piepklein tegenvallertje.
Henrik en ik komen vandaag weer tegelijk bij de finish, de laatste 2 km lopen we weer samen. Na 6.00.33 ben ik vandaag al klaar zodat ik een hele middag kan rusten voor we aan de laatste twee zware dagen gaan beginnen.

22-9-2017: Venaco - Santa Lucia di Moriani, 83,6 km, +1591/-1942 hm (route)
Oef, ben ik even blij dat deze dag er op zit! Geen lang verslag want het is al bijna etenstijd en daarna duik ik mijn slaapzak in want morgen is er nog een zware dag te gaan.

Vandaag was het veel klimmen en nog meer dalen. Zwaar! Uren achter elkaar klimmen, tot je je bijna wanhopig afvraagt of je ooit weer mag afdalen. En als je dat dan eindelijk kunt doet dat ook weer pijn aan de benen. Maar het was een mooie tocht en ik heb veel dieren gezien: koeien, varkens, geiten, hagedissen en roofvogels. Soms was het wel schrikken als er ineens een koe voor me stond maar die beesten waren banger voor mij dan ik voor hun dus ze maakten snel dat ze wegkwamen.

Ik had vandaag 10.40.49 voor deze koningsetappe nodig en was toen behoorlijk naar de vaantjes. Morgen nog een lange etappe en dan is het gedaan.

23-9-2017: Santa Lucia di Moriani - Bastia, 71,3 km, +1188/-1193 hm (route)
En dat is 17! Ik ben er! Officieel 1005 km met 18000 hoogtemeters, gelopen in 122 uur en 5 minuten. Ik kan er een metertje of minuutje naast zitten maar zoiets is het. De afstand was niet het probleem maar die hoogtemeters waren killing. Ik ben nl. niet zo'n berggeit.

Nu is het voorbij en ik ben dik tevreden. Dat ik dit kan doen, dat ik deze dagen zonder blessure en zelfs zonder enige blaar ben doorgekomen is geweldig. Nu het is afgelopen ga ik de pijntjes en vermoeidheid voelen maar dat mag. Morgen heb ik een rustdag.

Vandaag was het weer flink zwaar. Alle klimmeters kregen we in de eerste 35 km voor de kiezen. Daarna dalen en nog 15 km vlak. Omdat Philippe zich vergist had mochten we nog een km extra lopen. Een vergissing is menselijk maar ik kreeg er wel een mentale klap van die ik moeilijk te boven kwam. Zo labiel word je van dat etappelopen.

Maar na 72,6 km in 9.10.07 was ik er! En daarmee ben ik toch maar mooi de winnares! Jawel, ik heb het er met opzet nooit over gehad omdat ik me onder het lopen niet met een klassement bezig wil houden maar op 10 km voor de finish kwam het besef: ik heb gewonnen!!

1. Oei Jannet wat een pechdag vandaag. Ik druk je een mentale warme chocolademelk/kop soep in handen en stop kranten in je schoenen. Toitoi morgen.

Groetjes,

Dorothé

2. Ah, van mij ook een virtuele aai over je bol - al lees je die waarschijnlijk morgen pas, als je weer helemaal droog, warm en happy bent na weer een prachtige dag op dat prachtige eiland. aa

3. succes met de laatste loodjes Jannet! Als je in Holland was gebleven Dan had je dit mooie avontuur niet kunnen beleven #komop_jekanhet!

4. Het weer voor de laatste twee dagen gecheckt en dat ziet er prima uit. Je krijgt nog wel flink meters af te leggen zowel horizontaal als verticaal. Ik duim dat het je goed af mag gaan. Als je puf hebt, schrijf dan nog eens over wat je meesleept. Ik zie een flinke rugzak op de foto's en wat je zo eet en drinkt onderweg. Altijd interessant om van te leren.