dinsdag 7 mei 2013

Elfbergenpad (Zuid)


Koekoek! Koekoek! Wanneer ik mijn auto uitstap word ik begroet met een vriendelijk koekoek. Het is maandag 6 mei, de zon schijnt, het is windstil en warm. Eindelijk eens een temperatuur van boven de 20 graden. Mijn weer. Mooi weer om het Elfbergenpad af te maken.
Eerst naar het eindpunt van de vorige keer en daar pik ik de route weer op. Langs de schaapskooi waar ik weer word begroet maar dan met een luidruchtig bèèh. Daarna over de heide naar Wolfheze. Vogeltjes zijn druk bezig met het maken van hun nestjes. Snaveltjes vol met takjes worden versleept. Anderen fluiten het hoogste lied. Het moeten wel anderen zijn want met je snavel vol kun je niet fluiten, toch? Ik word er in ieder geval vrolijk van.
Met het zonnetje op mijn bol loop ik verder naar Oosterbeek, langs het Airborne Museum. Daar raak ik de weg even kwijt en kan dus van extra meters genieten. Geeft niet want het is hier supermooi.
Hierna kom ik in een dorp waar ik nog nooit van heb gehoord, Heveadorp. Aardige mensen wonen hier. Ik word aangesproken door een man die zijn hondje uitlaat. Hij geniet vandaag ook van het weer en vraagt waar ik vandaan kom. Uit Almere? Maar daar is alles vlak en kaal! Hij heeft het pas nog op de tv gezien. Hij kan dus wel begrijpen dat ik hier naartoe kom om te trainen. Ik kan hier maar beter ook komen wonen vindt hij. Ik beloof hem dat ik erover zal denken. Hier nog over nadenkend let ik even niet op, loop dus prompt verkeerd en mag nogmaals over het landgoed Duno lopen. Levert me mooi weer extra meters en hoogtemeters op. 
Een ommetje om kasteel Doorwerth en daarna door de winkelstraat van Renkum. Levert weer wat commentaar op maar ik kan wel mooi wat extra drinken inslaan want mijn voorraad gaat er snel doorheen.
Bovenop de Wageningse Berg is mijn route versperd door bouwwerkzaamheden. Wie gaat hier nou bouwen? Nog afgezien van het feit dat ik weer naar de weg moet zoeken is het toch zonde van die mooie natuur?
Langs Wageningen en Bennekom. Hier heb ik ooit nog stage gelopen en gewoond en zette ik mijn eerste hardloopstapjes. Jammer dat ik toen niet verder kwam dan 4 km want anders had ik hier prachtige lange duurlopen kunnen maken.
In het Hoekelumse Bos bij Ede moet ik weer zoeken naar de weg en later in Ede ook nog eens want daar is voor de tweede maal vandaag de route weggevaagd door werkzaamheden.
Na 49 km sta ik weer bij de auto en heb dan 7 bergen beklommen (de Bilderberg, Hemelseberg, Noordberg, Wageningseberg, Hullenberg, Paasberg en de Drieberg) en met de 5 van de vorige keer maakt dat dan 12 bergen. Die extra berg is de Drieberg. Omdat ik mijn auto daar bovenop heb geparkeerd mag ik die nog eens extra beklimmen. Zo wordt het voor mij dus een twaalfbergenroute en dat vind ik eigenlijk ook een mooier getal.

De foto's die ik onderweg nam kun je hier zien.





4 opmerkingen:

  1. Mooie route en prachtig weer. Mooi dat kasteel en dat doorkijkje met dat hek ook. Hahahaha jij doet tenminste moeite om leuke foto's te maken van jezelf en route. Wat was dat voor een slang? Op naar de volgende mooie route! En tsja.. Almere vlak dat klopt wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Max, die foto's zijn voor later voor mijn oude dag. Dan kan ik nog eens terugkijken en genieten van vervlogen tijden-:)
      Volgens mij is het een ringslang. Moest ik ook opzoeken hoor. Wel een mooierd toch?

      Verwijderen
  2. Hi Jannet,

    Als je nog eens in dit seizoen in Wageningen komt kan ik je aanraden om ook even door het Aboretum daar te rennen of te wandelen. Fantastische bomen en bloemen. Meer info http://www.arboretum-belmonte.nl/ Dan kun je nog meer prachtige foto's maken. Die van jouw slang is spectaculair trouwens.

    groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En, ben je al uitgedacht om in uuhh hoe-heet-dat-dorp-ook-al-weer te gaan wonen?
    En als je je auto helemaal bovenop die Drieberg had geparkeerd, heb je die toch in het begin alleen afgedaald, dus toch alleen maar een 6-bergen-tocht, sorry hoor, ik moet een beetje kritisch zijn, dat je het niet overdrijft met al die beklimmingen.......(of begrijp ik het weer niet goed, zeggen m'n kinderen ook altijd)
    Maar , lekker weer was het he begin van de week; nu zijn we alweer in de herfst beland.
    Helaas, heb geen prijs gewonnen, zelfs geen tientje ofzo, maar wie weet, vandaag weer een kans. Lijkt me wel gaaf om ook een dag-of-30 op stap te gaan, met jou mee, hoef ik tenminste geen Frans te leren.
    Greetz!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.