zondag 13 juli 2014

De wondere wereld van een nieuwe 50er



Het is niet beleefd een vrouw naar haar leeftijd te vragen maar ik vind het niet erg hoor. Het leven begint pas bij 40 dus ik kan zeggen dat ik sinds gisteren de mooie leeftijd heb bereikt van 10 jaar. Ben ik nu een tiener? Of ben ik toch gewoon 50 geworden en heb ik de overgang gemaakt naar de klasse der krasse knarren, de oude wijfies? Of, voor de tere zieltjes onder ons, de Sarah-categorie? Deze overgang verliep in elk geval geheel probleemloos. Want, voor de mannen onder ons, voor vrouwen van deze leeftijd is er nog een andere overgang en dat valt allemaal niet mee. Breek me de bek niet open, je wilt het echt niet weten.
Nou hebben de meesten van jullie de prachtige leeftijd van 50 al bereikt maar voor mij is alles weer nieuw. Een wereld van nieuwe mogelijkheden is voor me open gegaan. En dat alleen maar omdat mijn leeftijd nu met een 5 begint.

Ik mag nu mee met 50+ reizen. Gezellig samen busreizen maken met veel koffie met gebakpauzes. Waar zullen we naartoe gaan?
Ik mag lid worden van omroep MAX, dé omroep voor 50plussers. Hoe heb ik het al die tijd zonder kunnen doen?
Ik mag naar de 50PlusBeurs, 's werelds grootste evenement voor actieve plussers. 'Het leven daagt je uit!', staat op hun site te lezen. Wow, en daar mag ik nu naartoe. Dat staat al jaren op mijn verlanglijstje.
Dan is er natuurlijk de 50plus partij. Hadden die pas geen hommeles binnen de gelederen? Geen goed voorbeeld dus voor de wijze 50er.
En er zijn sites waar ik kan daten met andere fitte vijftigers. Dat doe ik elke dag al dus daar heb ik geen site voor nodig.
Er zijn zelfs vitaminepreparaten voor mij en mijn lotgenoten. Er zijn trouwens ook preparaten voor vrouwen in de overgang dus welke moet ik nou nemen?
En dan heb ik het nog niet eens gehad over een 50plusvoordeelpas die je kunt kopen als je 50 bent. Kijk maar op de site van de Stichting Aangenaam Ouder Worden. Alleen die naam geeft me al de rillingen.
En wat te denken van een speciaal tijdschrift luisterend naar de mooie naam Plus Magazine? Boordevol met informatie over gezondheid, vrije tijd, geld en recht en internet. Kortom, alles wat je eigenlijk al weet met je (meer dan) 50 jaren levenservaring.

Toen ik nog jong(er) was had ik al een vooruitziende blik en werd ik lid van atletiekvereniging Veteranen Nederland (avVN), dé vereniging voor de iets oudere loper. Ik heb me dus goed voorbereid op mijn huidige status van Sarah. Jawel, ik ben nog best bij de pinken, al zeg ik het zelf.
En er is vast nog veel meer moois in de wereld van de actieve 50er maar ik heb aan al deze mooie dingen al mijn handen vol. Wat je vooral niet moet doen is toegeven dat je een dagje ouder wordt. Nee, je staat volop in het leven, bent fit, vrij, mobiel, dynamisch, ondernemend en vooral niet -ik herhaal: NIET- bezig met je leeftijd. Vreemd, hoe kun je nou niet bezig zijn met die leeftijd als je steeds maar weer met je neus op de feiten gedrukt wordt? Als je ergens alleen maar lid van mag worden of naartoe mag gaan als je 50+ bent? Ik ga me er juist een oud wijf door voelen wiens leven nu voorbij is, alleen omdat ik een jaartje ouder ben geworden. Ik zou bijna meteen achter de geraniums kruipen. Ik heb helemaal geen zin om te moeten bewijzen dat ik fit ben en volop in het leven sta en nog meer van die blabla. Hou op, schei uit! Maar het is natuurlijk nog allemaal nieuw voor me dus misschien wen ik er nog wel aan.

Ach weet je, ik geloof het allemaal wel. Het enige wat er veranderd is is het getalletje van mijn leeftijd. Je bent zo jong als je je voelt. Wat ik wel wil gaan doen is een nieuwe PR-lijst maken, een lijst voor de Sarah-categorie. Want eerlijk is eerlijk, als je een ietsiepietsie ouder wordt loop je ook ietsiepietsie minder snel. Het loopleven daagt me uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.